Short Trip Koppenhágában – Hétvégi városnézés a dán fővárosban
2024. augusztus 04. írta: Vándorember

Koppenhága látnivalói: A legjobb helyek egy hétvége alatt

Dánia bájos fővárosa, tökéletes célpont egy hétvégi kiruccanáshoz. Gazdag látnivalókban és lenyűgöző építészetileg. Ha szereted a kulturális életet, a tengerparti sétákat és a városi biciklizést, Koppenhága mindenképpen megéri a látogatást. Kövesd útikalauzunkat, hogy felfedezd a legjobb helyeket!

A poszt becsült olvasási ideje: 8 perc.

Bevezető

Az alig 6 milliós Dánia az egyik legrégebbi királyság, melynek jelenlegi uralkodója X. Frigyes. A jóléti társadalmat a skandináv szociális rendszer olyan mértékű támogatással látja el, hogy nem is csoda, hogy az egyik leggazdagabb országként ismerjük.  Sőt a világ legelégedettebb és legboldogabb nemzeteként tartják számon. Első pillantásra Amszterdam és Stockholm szerelemgyerekének tűnik, aki minden jót megkapott kiskorában. Talán emiatt hiányzott belőle az az egyediség, ami miatt valódi felejthetetlen élményt kínált volna.

A beszámoló elején essünk túl azon a tényen, hogy drága. Nagyon drága, de tényleg. A korábban említett két versenyzőt és Dublint is sikerült leköröznie.
A könnyebb számolás végett jelenleg (2024. augusztus) 1 dán korona 52 forint.

A város rendkívül szeles és nyáron is gyakran esik az eső. Ezért főleg hosszú ruhával és réteges öltözködéssel kell készülni, az esőkabát pedig az év minden szakaszában alapkellék. A változékony idő miatt B-tervként mindig legyen talonban egy fedett program.

Utazás, tömegközlekedés

A legcsábítóbb a repülőjegy ára, hiszen már 30.000 forintért megjárhatjuk Koppenhágát. A reptér pedig, őszintén, a legszebb és legmodernebb, ahol valaha megfordultam. A belvárosba az 5 percenként induló metróval a legkönnyebb eljutni, melynek ára 30 DKK. Jegyet könnyen tudunk vásárolni a megállókban lévő jegyautomatákból, vagy letölthetjük a DOT Billetter appot, amivel bérleteket is vásárolhatunk, akár City Passt is!

A bérleteket és City Passokat érdemes kiszámolni, hogy valóban megéri-e. Gyalog bejárható a belváros, a távolabbi pontokra pedig, ha picivel drágább is, érdemes inkább biciklit bérelni. Rengeteg cég közül válogathatunk, mint a Lime vagy a Tier. Ha a Tiert választjátok, használjátok ki a meghívólinkes kedvezményt, amivel 50%-kkal olcsóbban utazhattok! Az elektromos biciklikkel ráadásul nem megterhelő a tekerés és sokkal több mindent láthattok a városból.

Szállás

Eljutottunk a zsebbenyúlós részhez. 30-40.000 ft/fő/éj áron indulnak a szállások, olcsóbban csak kapszula hoteleket vagy többágyas hálótermeket találni. Alapos keresgélést, Genius jutalmakat és a Vivid 10%-os kedvezményét is muszáj bevetni, mert komoly összeget spórolhatunk. Mi a Carolnia’s Apartments – Admiral’s Apartment IV-es lakását csíptük el, ami a legolcsóbb volt, ráadásul a belváros közepén van.

A gasztronómia

Érkezés után a Dániába emigrált társunk javaslatára egy olasz étterembe ültünk be. Dánia az északi népekhez hasonlóan igen szegényes a saját specialitásokat nézve. Az említésre méltó különlegességük a Csehországban megismert nyitott szendvics, amit alaposan megpakolnak mindenféle jósággal.

A sokat mondó „Ristorante Italiano” a Miasszonyunk katedrálissal szemben található. Igazi észak-olasz hangulatot áraszt a hely, a pizza pedig hozza az átlagos olasz színvonalat. A közös előétellel, két pohár sörrel és a pizzával 210 DKK-t hagytunk ott fejenként.

A kocsmákban a sörök átlagos ára 60-75 DKK közt mozog.

Másnap reggel a Café Segalls-ban végül egy reggeli formájában kipróbáltuk ezeket a mindennel megpakolt dán szendvicseket. A külalakra és az ízre egyébként nem volt panasz, viszont egy kávéval együtt ez 150 DKK körül mozog, ami azért fájt egy picit.

A város felfedezését a Nyhavn-ban kezdtük, ami Koppenhága látképe alfájának tekinthető. A színes házakkal és éttermekkel tarkított „új kikötő” valahogy nem hozta el számomra azt a „wow” érzést, mint amit vártam. Rövid sétával hamar át is keltünk rajta, de a hatalmas emlékhorgony szép darabja a kikötőnek.

Az erőd felé menet érdemes bekukkantani a Frederik’s templomba, aminek hatalmas kupolája lenyűgöző. A 17. századi, csillag alakú erőd a város legszebb zöld területét rejti magában, ahol egy varázslatos anglikán templom és egy szép, régi stílusú malom, a Kastelsmøllent áll. Itt csücsül a turisták zarándokhelyévé vált Kis hableány-szobor is, amit a legnagyobb dán meseíró, Andersen karaktere ihletett.

Ha érdekelnek a különféle design bútorok és designer tárgyak, akkor nem szabad kihagyni a dán ipari formatervezés múzeumát, a Designmuseum Denmarkot. A belépő ára 130DKK, ahol olyan elképesztő dolgokat láthatsz, amiről sosem hinnéd el, hogy több mint száz évvel ezelőtt készültek! Az Amalienborg palotaegyüttest innen már eltéveszteni sem lehet, hisz erre visz az út. A királyi őrök váltása, ahogy például Monacóban, itt is külön látványosság.

A The Kissing Stairs mulatságosan magas padját pedig feltétlen ejtsétek útba! Innen indulnak a Hey Captain hajótúrái is, ahonnan egy teljesen új szögből láthatjuk az építészetileg valóban lenyűgöző dán fővárost.

Reffen – A streetfood város

Biciklire pattanva eltekertünk a régi kikötőbe, a Reffen-be, ami szerintem Koppenhága legmenőbb része. A hatalmas street food várossá alakított régi kikötő hipszter hangulatát nem lehet megunni. A legtávolabbi nemzeteknek is van büféjük, ahol gyönyörű tengerparti kilátás mellet sörözhetünk vagy kávézhatunk a nyári napsütésben.

A sörözést mi is megejtettük, majd Christiania felé vettük az irányt. Útközben rengeteg különleges luxus étterem található, melyek közül a Noma az egyik legegyedibb. A régi üvegházakat úgy alakították át egy fine dining éteremmé, hogy azok az üvegház funkciójukat továbbra is ellátják. Gyakorlatilag egy botanikuskertben vacsorázhatunk, ahonnan elképesztő kilátás tárul elénk egy lagúnára és a változatos zöld környezetére.
Egyébként véletlen sikerült rábukkani, és csak a mesés környezete miatt álltunk meg. Utólag derült ki számomra, hogy a Nomát ötször válaszottták meg a világ legjobb éttermének, három Michelin csillaggal rendelkezik és gyakorlatilag

a világ leghíresebb éttermeként tartják számon.

Christianiáról röviden

Christiania egy önjelölt autonóm városrész Koppenhágában, amit Dánia amolyan kommunaként kezel. 1971-ben a korábbi katonai területet telepesek lepték el, akik kommunkát alakítottak ki, saját törvényekkel, szabályokkal és önálló „államként” tekintettek magukra, ahol erős szerepe van/volt a könnyű drogok legális termesztésének és használatának. A rendfenntartókat pedig mondhatni kizárták a területről. Sok hajléktalan és munkanélküli egy saját közösséget hozott létre, ahol egymást segítve élik mindennapjaikat. Művészek, festők, kézművesek élik itt a hippi, szabadelvű életüket. Emellett gyakoriak voltak a különböző bandaháborúk, ahol fegyveres konfliktusok és sajnos halálos áldozatok is előfordultak. Bár többször indult kísérlet a veszélyes környékként elhíresül Christiania felszámolására, a közélet mégis támogatja a dán hygge-ség esszenciájának tartott kerületet.

A „hygge” (ejtsd: „hügg-eh”) egy dán életfilozófia és életérzés, amely a kényelmet, a melegséget, az intimitást és a mindennapi pillanatok örömét hangsúlyozza.

Mivel mára az egyik legnagyobb turista attrakcióvá vált a terület, az elmúlt években komoly intézkedések történtek a közbiztonság javítására és jelenleg a központjában az életveszélyes épületek restaurálása folyik.

A kerület mellett található a sokatmondó Stairway To Heaven, amit a Vor Frelsers nevű templom egyik tornya. Nevét onnan kapta, hogy egy külső, arany színű csigalépcsőn a torony tetejéig fel lehet menni. A helyszínen simán tudunk jegyet venni, viszont kicsit káoszos a bejutás. Tériszonyosoknak nem ajánlott, a feljutás a szűk lépcsőn megterhelő és ha sokan állnak sorban fent, igazi kihívás. A hatalmas szél és a rémisztő mélység pedig sok látogatónak okozott rettegést.

Mivel az első nap sok látnivalót letudtunk, a rengeteg kilométer után, az EB-meccsekre való tekintettel, régi szokásunkhoz híven a legközelebbi ír kocsmába, a The Dublinerbe ültünk be, ahol arany standardként néhány korsó Killkenny mellett pihentük ki az élményeket.

Második nap

A következő napot egy kis belvárosi bolyongással kezdtük a Kongens Nytorv téren. Több érdekesség is található a Nyhavn végén lévő téren, mint például a Det Kongelige színház vagy a Magasin du Nord pláza, aminek különlegessége, hogy egy gyönyörű, 19. századi épületben található. Erről egyből az amszterdami Magna Plaza ugrott be, ami szintén egy régi és díszes – mondhatni – palotában található. Aki vevő a furcsaságokra, annak pedig a Guiness rekordok múzeumát tudom ajánlani, ami csak egy utcára van innen.

A reggelit a Buka pékségben ejtettük meg. Az apró pékségben nehéz leülni, sorra is számíthatunk, de ez ne tántorítson el senkit! Elképesztően finom töltött péksütiket árulnak és a szendvicseik is mennyeiek.

Sajnos teli hassal már nem bírtuk, így csak egy nyálcsorgató pillantást vetettünk a Gasoline Grill-re, ami a leghíresebb hamburgerező a városban. A töltőállomásként is működő étterem számos nemzetközi elismerést kapott a hamburgerei miatt.

A városi botanikus kert felé vettük az irányt, ahol épp építkezés és felújítás zajlott, ezért túl sok időt nem is pazaroltunk rá. Helyette a mesébe illő reneszánsz palotát, a Rosenborg kastélyt jártuk körbe, és kicsit megismerkedtünk a tóban élő hattyúkkal és kacsákkal. A koronaékszereknek otthont adó kastély kb. 19 euró fejében látogatható.

A helyi „Vásárcsarnokot” ezúttal sem hagytuk ki, a városi fedett piacon, a Torvehallernekben megnéztük, miféle jóságokat árulnak a dán piacon, majd elfogyasztottuk a délelőtti kávét. Utunk során botlottunk bele a Kulbar nevű talponálló kocsmába, amit ezennel a világ legkisebb és legmenőbb stílusú kocsmájának kiáltok ki! Hát létezik ennél cukibb kocsma?

A következő célunk a Rundetaarn, egy 17. századi torony, obszervatórium és planetárium. Sajnos minden turista tudta, hogy ez az egyik legolcsóbb látnivaló a városban (40 DKK), így a többszáz főből álló sort inkább messziről elkerültük. Rövidesen el is eredt az eső, így a kajálást is előrébb hoztuk. A hideg időben a legjobb a meleg leves, ezt pedig a Mr. Ramenben találtunk meg. A levesek isteniek, esküszöm se Thaiföldön, se Malajziában nem ettem ennyire finomat!

Délután meglátogattuk Koppenhága világhírű vidámparkját, a Tivolit, ami 1843-ban nyílt meg és a második legrégebbi vidámpark a világon. A gyönyörű környezetben egy kisebb szabadtéri színház és rengeteg étterem is található. A játékokra sem kell feltétlenül felülni, hogy élvezetes sétát tegyünk ebben a varázslatos környezetben. A belépő ára 135 DK, de a játékokat külön jegy ellenében lehet kipróbálni. Mi a kísértetházban tettük egy sétát, ami elképesztően profi és a díszletek minden részletre kiterjedően tökéletesek voltak. Tényleg olyan volt, mintha egy slasher horrorfilmben lettünk volna, persze jump scare-ből is kaptunk párat. A jegy egész napra szól, és a terület elhagyása után is újra látogatható. Érdemes este is visszajönni, mert állítólag az esti kivilágításban az igazán lenyűgöző.

A vacsorát a Broens Street Food téren lévő kajáldákban ejtettük meg, ahonnan gyönyörködhetünk a szemben lévő modern épületekben. Desszert gyanánt egy belga stílusú gofrival enyhítettük a cukorhiányt a Waffelbagerenben.

Másnap az indulás előtt még bőven akadt időnk nézelődni. Én pedig beszereztem egy tipikus dán rozskenyeret, egy rugbrodot.

A rugbrod rozs- és teljes kiőrlésű liszt keverékéből készült sűrű és tömény kenyérféle, tele rengeteg maggal, amit a dán konyha alapeleme. Ráadásul nagyon egészséges, mivel magas a rosttartalma és alacsony a glikémiás indexe.

Beugrottunk a Danish Design Centerbe is, ahol ráadásul féláron volt a belépő, mivel az egyik kiállítás nem volt látogatható. Az interaktív központban apró ízelítőt kaphatunk a dán dizájn történelméből, kiállított tárgyakat tekinthetünk meg, sőt ki is próbálhatjuk azokat, VR-ral lenézhetünk egy magas toronyházból és a harmadik emeletről egy felnőttek számára is alkalmas csúszdával juthatunk le a kijárathoz. A tetőtéren lévő kávézó teraszáról pedig egyértelműen a város legszebb kilátása tárul elénk. Biciklizés közben, a Kulturhuset Islands Brygge-nél pedig a vasárnapi bolhapiacot is pont elcsíptük.

Az említett helyszíneket az alábbi térképen találjátok!

Ha mélyebben utána nézünk, mint jelent a hygge életérzés, a kényelem, az egyszerű örömök, a közösségi élmény, a lelassulás és a természet közelsége egy csésze kávé vagy sütemény mellett, akkor ez teljesen le is írja Koppenhágát. Ennek tudatában érdemes csak a városba látogatni, hiszen aki az ellenkezőket keresi egy utazás során, mint izgalmat, kalandot, vibrálást és pörgést, annak könnyen lehet, hogy egy kissé unalmas élményben lesz része.

Ha szeretnél olvasni hasonló beszámolókat Európa városairól, kövess Facebookon és Instán, de a legtutibb, ha feliratkozol a hírlevelemre!
Tudtad? Ha a blogon látható linken keresztül foglalsz, úgy támogathatsz, hogy ez neked semmibe se kerül! Szállásfoglaláshoz ott a Booking, programtervezéshez és jegyvásárláshoz pedig a Get Your Guide.

Ha tetszett, kövess Facebookon!

A legfrissebb utazós fotókat Instán találod!

Támogasd a blogot egy kávéval!

Buy Me a Coffee at ko-fi.com

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.