Short Trip Dublinban - Őrült kalandok az Ír fővárosban - 2. rész
2023. december 14. írta: Vándorember

800 éves kocsma, szeszfőző templom, népzene és mesés sziklaszirtek, ez Írország!

Egy rövid hétvége Dublinban, így indult, de annyi érdekességet és látnivalót tartogatott, hogy nem fért bele egy posztba. Az előző részben (ITT) néhány alapvető tudnivalót átbeszéltünk (utazás, szállás, az ír kocsma élet), és elkezdtük felfedezni a várost. De most jön csak a java!

Szóval ott tartottunk, hogy az északi városrészen voltunk és korog a gyomrunk. Az ebédet a White Rabbit Capel Street-en lévő koreai gyorsbüfében ejtettük meg. A keleti bolt hátulján található az autentikus kifőzde. A Corn Dogjukat sokan dicsérik, és az egyik legjobbnak tartják, ezért ki kellett próbálni. Kicsit csalódás volt ez a rántott bunda, mert más összetevőt (sajtot és virslit) csak nyomokban tartalmazott. Elnézve az ott falatozókat, bármi mást választottunk volna, ezerszer jobban járunk. Kicsit újra előjött a bangkoki hangulat.

Folytatva a már-már múzeumba illő kocsmatúrát, irány a

The Brazen Head, a világ második legöregebb, máig működő kocsmája!

A legöregebb egyébként természetesen szintén Írországban található, méghozzá Athlone városában. A Sean’s Bar, úgy saccolják, 900 körül nyílt meg és a Guiness rekordok könyvébe is bekerült.

Apropó, a név nem véletlen! 1951-ben Sir Hugh Beaver, a Guinness Sörfőzde akkori igazgatója fejéből pattant ki az ötlet, amikor éppen kedvenc sportjának, a vadászatnak hódolt társaival, akik azon kezdtek el vitatkozni, hogy a nyírfajd vagy az aranylile a leggyorsabban repülő madár. 1955 augusztusában az ötletből valóság lett, s kiadták az első Guinness Rekordok Könyvét, amely karácsonyra a bestsellerlisták élére került (via Wikipédia).

The Brazen Head

Az 1198-ban nyílt csehó idén lett 825 éves! Külső és belső megjelenése is tökéletesen hozza a tradicionális ír kocsma hangulatot. Három pulttal rendelkezik, és autentikus ír ételeket is kóstolhatunk itt. Igazi különlegesség és szinte eszmei érték ez az egyébként teljesen egyszerű kis kocsma.

A következő állomás a Guiness Storehouse Experience volt. A világhírű ír fekete sört szerintem nem kell bemutatnom. A gyárlátogatás, vagyis inkább kiállítás, hasonló volt, mint az amszterdami Short Tripen a Heineken Experience. Azaz inkább volt egy kiállító terem/múzeum, mintsem igazi gyárlátogatás. Ebben a programkategóriában még mindig Pilsen viszi a prímet! A Guinesses szuvenírből itt érdemes bevásárolni, mert jó pár euróval olcsóbb, mint a város többi szuvenír boltjában.

És hogy milyen szuvenírt érdemes venni vagy gyűjteni? A legjobbakról készítettem egy listát, amit itt találtok!

A vacsorát a Storehouse melleti olasz étteremben a Bell Pesto Caféban ejtettük meg. A pizzájuk sajnos már elfogyott (feltételezem, mert annyira népszerű), ezért egy ciabatta szendvicset választottam. Olaszok a tulajok ezért hozták is az olasz gasztronómia csodáit! A Napoli szendvicset meleg szívvel ajánlom!

A sör mellé kijár egy tömény! - Ámen!

A sörözés után már csak a viszki kostoló maradt hátra. Rengeteg viszki lepároló van Dublinban. A Jameson Middletoni gyárát a corki utazásunk során néztük meg, és biztosak voltunk benne, hogy azt nem fogja tudni überelni a fővárosi. A második legnépszerűbb a Teeling, de helyette a szomszédban lévő harmadikra voksoltunk, a Pearse Lyonsra, ami világviszonylatban is igazán különleges élményt kínál.

Mr. Pearse Lyons volt az első ír, aki mesterdiplomát szerzett sörfőzésből és lepárlásból. Később áttért a viszki készítésre, és 2013-ban megvette a Szent Jakab templomot. Az El Camino egyik kiinduló pontját, több évnyi szigorú restaurálás után, 2017-ben nyitották meg, ami azóta a Pearse Lyons viszki lepárló üzeme.

El tudtok képzelni ennél szebb módját egy templom felhasználásának?

A főzde-templomról készült képekért katt a galériára!

A templom körül egy temető van, ami még hátborzongatóbb hangulatot ad az egésznek. Úgy saccolják, hogy több mint 100.000 halott nyugszik ezen a kis területen! Igazi gyárlátogatási élményt adnak, ahol minden apró részletet megtudhatunk a templom és a főzde múltjáról és jelenéről. A kostoló természetesen a templom főépületében történik.

Az éjszaka folyamán visszakanyarodtunk a Temple Barba, a város kocsma-negyedébe. Az előző este már kiszúrtuk, hogy a The Old Storehouse-szal szemben, a Bad Ass Caféból igazi bulihangulat árad. A kicsit lepukkant diszkó feelinget árasztó hely viszont a város legjobb ír zenés-táncos estjeit nyújtja! Érdemes 7 óra fele érkezni, általában 2 órát játszanak a fiúk. Egy szál gitárral és hegedűvel elképesztő hangulatot csináltak!

Tipp: ne feledjétek, Írországban brit szabványú alzajt van. Legyen nálatok átalakító!

A második nap - Irány a sziklaszirt!

A következő nap reggelén egy ír reggelivel akartunk feltankolni a túrázós napunkra. A Jay Kay Caféban találtuk meg a megfelelő helyet. A cseppet sem gyomorkímélő reggeli, egy hatalmas kancsó teával 17 euró volt.

Ha kicsit részletesebben érdekel, hogy mit takar az ír reggeli, a corki Short Trip-ből ez is kiderül!

Ezután buszra pattantunk és a 40 percnyire lévő Howth-félszigetre utaztunk. A végállomás után elsétáltunk a Baily világítótoronyhoz majd a fővároshoz legközelebbi és legszebb sziklaszirtjén tettünk egy sétát. A Howth Cliff Walk teljes hossza 3 km, és nagyjából 40 perc alatt teljesíthető is. Könnyű séta, hegymenet nélkül, de túra cipő a vizes, csúszós talaj miatt ajánlott, illetve egy valódi széldzseki, mert elég erős szél fúj. Az ösvény a szirt szélén halad, közvetlenül a tenger mellett.

A túrán készült többi képekért katt a galériára!

Ha netán megfújna a szél és elkapnál egy megfázást, ne aggódj, gondolom mindent összekészítettél, amit a Utazós Gyógyszereslistában javasoltam!

A kikötőben, ha ti is szerencsések lesztek, akár fókával is találkozhattok. Friss tengeri halat és herkentyűt pedig nyilván itt érdemes enni. A kikötő stégjén egymás mellett sorakoznak a jobbnál jobb éttermek. A Carbby Joe’s-t választottuk, ahol kagylót, fish and chipset és répa levest ettük. Kaja után érdemes bekukkantani a Howth Marketre, ami a buszmegálló mellett van. Helyi kézműves termékeket, édességeket és egyéb finomságokat kínál a hétvégi kispiac.

A városba visszatérve az ír viszki múzeumot szerettük volna megnézni, amiről nagyon jó visszajelzéseket olvashatunk mindenhol. Sajnos minden jegy elkelt, pedig ha a kedvenc italunkat akarjuk megtalálni, akkor a legjobb lehetőség erre itt van, hiszen több márkát egymáshoz viszonyítva ismerhetünk meg és kóstolhatunk.

Emiatt rákényszerültünk, hogy egy újabb ír kocsmába menjünk. Az O'Neills Pub & Kitchen nem meglepő módon szintén egy tradicionális és ősrégi kocsma, ami 1713 óta üzemel. A bőrfoteles, zegzugos, sötét hangulat itt is adott egy pint elfogyasztásához. Az O’Haras írvöröse pedig azonnal a kedvencemmé vált.

pxl_20231103_200510468.jpgA híres The Temple Bar karácsonyi fényáradatban

Ezután ír népzenét vadászva ismét a Bad Ass-ben kötöttünk ki (az előző részben volt róla szó), de itt 9-kor vége is volt a koncertnek, ahogy az előző napon. Így folytattuk a kocsmatúrát.

Dublin legpörgősebb kocsmája

Az Oliver St. John Gogartys, a Temble Bar szívében lévő lebuj két emeleten várja a bulizni vágyókat. Ha már minden bezárt, vagy elhalkul az élő zene, itt

a hét minden napján tényleg hajnalig szól az élő muzsika!

Ha a tömeg miatt nem tudsz bejutni, érdemes fent is bepróbálkozni, ott többnyire van szabad hely, ahol inkább lassúbb népzene szól.

A hazautazás napján még szabad volt a délelőttünk, ezért a Szent Patrik székesegyházat néztük meg. A parkjában, vasárnap lévén, kispiac volt, ahol a helyi kézművesek és régiségek vártak ránk. A templomi belépő 8 euró és nem kell előre megvenni, viszont mise alatt, érthető okból, nem látogatható. Plusz pont, hogy magyar nyelvű brosúrájuk is van.

Dublin egyik rejtett gyöngyszeme

Mielőtt felvettük a csomagokat megnéztük Oscar Wilde színes szobrát majd betértünk Dublin egyik rejtett gyöngyszemébe, a Sweny's Pharmacy-be. A régi gyógyszertár James Joyce nagysikerű regényében, a Ulyssesben kitüntetett szerepet játszott és a rajongók azóta közös erővel tartják fent ezt a kincset. A kisbolt egy múzeum, könyvesbolt és régiségkereskedés egyben és természetesen mai napig gyártják a szappanokat. A Sweny’s varázsát mégis inkább a pult mögött álló idős bácsi (mai világban már elképzelhetetlen) közvetlensége adja. Természetesen magyar nyelvű kötetet is vásárolhatunk, de ha még nem hallottuk ír nyelvű népzenét, a bácsika nem rest azonnal gitárt ragadni és megosztani velünk egy dalt.

A posztból kimaradt többi képet ebben a gelériában láthatjátok!

Ugyanis az ország első számú hivatalos nyelve az ír, az angol csak a második. Az indoeurópai nyelvcsalád kelta ágába tartozó ír (gael) az angol nyelv térhódítása miatt mára erősen veszélyeztetté vált. Még igen sok a kétnyelvű, de az anyanyelvi írek számát csupán 65 és 250 ezer közé saccolják.

Ilyen az ír nyelv, egy népzenén keresztül

A bácsika egyébként programokat, látnivalókat és helyi érdekességeket is szívesen megoszt a betérő bámészkodókkal. De az indulásunk végett ezekkel már nem tudtunk élni. Aki teheti, addig menjen el ide, amíg a bácsi tartja a lelket ebben régi kisboltban.

A posztban szereplő minden helyszín, kocsma és program az alábbi térképen szerepel. Használjátok a következő utatokhoz!

Map courtesy of Wanderlog, a trip planner on iOS and Android

Villámöszefoglaló

Írország ismét nem okozott csalódást, sőt sokkal látványosabb volt Dublin, igazi turista központ, ahol sosem unatkozhatsz, mégsem túl mesterkélt. Cork ehhez képest sokkal valóságosabb és földhözragadtabb, mondhatni autentikusabb élmény volt. Eljutni még mindig nagyon olcsó, minden egyéb még mindig nagyon drága. Fizetni természetesen kártyával mindenhol tudtunk. A kaják étteremben 18-20 euró körül vannak most, az sörök fixen 8 euró egy pint. A belépők programtól függően széles skálán mozognak, viszont itt egy spórolós tipp! A város öt múzeuma, köztük például a nemzeti és a régészeti múzeum ingyenesen látogatható. Itt a teljes lista. Hacsak a városban terveztek maradni, akár két nap is elég lehet a felfedezésére. Bár az ír kocsma feelinggel nem lehet betelni, úgy hogy bártan érdemes több napra is tervezni. Bár baráti társasággal az igazi, pároknak is remek célpont, főleg ha imádják az ír zenét.

Facebookon és Instán továbbra is érdemes követni, de a legtutibb, ha feliratkozol a hírlevelemre!

Tudtad? Ha a blogon látható linken keresztül foglalsz, úgy támogathatod a blogot, hogy ez neked semmi extra költségedbe nem kerül!

Ha tetszett, kövess Facebookon!

A legfrissebb utazós fotókat Instán találod!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.