Short Trip Stockholmban - medve vagy rénszarvas húsgolyó legyen?
2023. február 09. írta: Vándorember

A svéd főváros legszebb látnivalói

Ahogy már megszokhattátok az első részben részleteztem az utazáshoz fontos infókat és elkezdtem az útinaplót. A lényegi rész, Stockholm látnivalói pedig itt következnek a második részben!

Ott hagytuk abba, hogy bejártuk a hatalmas Skanzent, majd a szomszédos Viking Múzeumba mentünk, ahová előre megváltottuk a jegyet. Egyébként mindenhová megvettük a jegyet fél órával előtte a GetYourGuide-on, mert így nem kellett sorban állni sehol a pénztárnál. Ráadásul nem volt drágább, és még cashbacket is kaptam Vividen. A múzeum a legendák oldaláról közelíti meg a viking témát és tetszett, hogy egy vikingnek öltözött pár egy kunyhónak kialakított sarokban „élte a mindennapjait”, azonban meglehetősen kicsi a múzeum. Fő attrakciója, hogy a végén egy kiskocsiba ülve gurulhatunk végig egy alagúton, miközben egy viking sagáját hallgathatjuk és láthatjuk maketten megelevenedni.

Infók: 30-45 perc alatt lassú tempóban is végig járható. A belépő ára 189 SEK.

Erre a napra elég volt a múzeumnegyedből, így visszamentünk az óvárosba és kerestünk egy elfogadható árú kajáldát. A Barrels nevű hamburgerezőt néztük ki, ahol teljesen korrekt szendókat kínálnak 126 koronától.

A harmadik nap

A következő napon az óváros egyik kis szigetére néztünk át, a Riddarholmenre. Az itt lévő épületek többnyire önkormányzatiak, de ami kiemelendő, az a közepén álló Riddarholmskyrkan templom, ami a svéd királyok temetkezési helye, egyébként a legrégebbi templom a városban, a 13. században épült. Sajnos csak májustól van nyitva, így csak kívülről sikerült megnézni.

Rollerre pattanva újra a múzeumnegyed, vagyis inkább -sziget felé vettük az irányt. A város másik nagy durranását, a Vasa Múzeumot néztük meg. Vasa a neve annak a 17. századi hajónak, ami az egyetlen, szinte tökéletes állapotban fennmaradt klasszikus, skandináv hadihajó. A története kissé szerencsétlen és komikus: az első útján pár száz méterre a kikötőtől azonnal elsüllyedt. Spoiler! Ennek oka a gőgös vezetőség volt, akik minél nagyobb és minél pompásabb hadihajót akartak, még ha az mérnöki szempontból alkalmatlan volt is a hajózásra. Meg is lett az eredménye.

Az óriási hajót ma szinte eredeti állapotában csodálhatjuk meg és a kiállításon rengeteg érdekességet tudhatunk meg az építésről, az elsüllyedéséről és a felszínrehozataláról.

Ennyi időt szánj rá: 1-1,5 óra. A belépő ára: 170 SEK

Ezután egy újabb Lime-túrával elmentünk a Södermalm negyedbe, ahol felkerestünk a híres svéd húsgolyózót, a Meatballs for the people-t. Bár alapvetően a húsgolyó az Ikeás menzás kaja kategória (de persze mennyei, ezt mind tudjuk), ha a legfullosabbat keresitek, azt itt találjátok. Tökéletes és finom alapanyagokból egy új szintre emelik az egyszerű nemzeti ételüket. Ez persze az áron is meglátszik, mert a klasszik tál 225 koronába kerül, azonban javaslom a séf tálat, ahol négy féle húsgolyót is kipróbálhatunk, kis szerencsével igazán különleges húsokat is ehetünk,

mint például jávor- vagy rénszarvas, vaddisznó vagy épp medve húsgolyót!

A magas ár és az ismeretlen húsok nem arattak sikert a társaságban, de én nem győztem kiélvezni! Számomra örök élmény marad.

A következő programunk a Skyview mellett volt. De előtte azért pár szót érdemes az új nevén Avicii Arénáról ejteni. Az óriási kupolán áthalad egy lift, amiről elég király látvány tárul elénk. Ennek ára 170 korona és kb. 10 perc az út.

5072980229_b7f6354d32_c.jpgvia flickr

Ez egyébként a világ legnagyobb naprendszer modelljének a része, és ez az aréna a Napot reprezentálja. A bolygók Stockholm szerte megtalálhatók, de a külső bolygók, nyilván már távolabb, a Balti-tenger menti városokba kerültek. A rendszer egyébként 1:20 millióhoz arányosan került felépítésre.

Szóval mi helyette egy érdekes kiállítást néztünk inkább meg, az Upplevelsemuseet. Az élmények múzeuma olyan

különös és egyedi tárgyakat gyűjt össze, amiket garantáltan soha, sehol se láttál.

Egyes élmények az érzékszerveinket is próbára teszik, hiszen itt szagolhatunk világűrt, ehetünk a világ legsavanyúbb cukorkájából, de kóstolhatunk hányás ízű csokit vagy tücsköt. Láthatunk kétfejű kacsát és megfoghatjuk a világ legdrágább WC papírját, aminek egy gurigája 15 dollárba kerül. Bár gyerekprogramnak tűnik, minden korosztálynak ajánlom, hihetetlenül érdekes.

Katt a galériára, néhány kiállított különlegességet lefotóztam

Ennyi időt szánj rá: 1-1,5 óra. Belépő 185 korona.

A délután hátralévő részében még kipróbáltuk a híresen olcsó látványosságot, a metró túrát. Stockholm ismert a már-már művészien kialakított metrómegállóiról is. Amit ugye egy 39 koronás metró jeggyel egyedül is körbejárhatjuk. A neten sok listát találunk a legszebbekről, mi ebből négy közelit néztünk meg. A négy helyszín után azt kell mondanom, fényképen sokkal szebb és izgalmasabb, mint élőben.

Sajnos a rossz idő miatt inkább lemondtunk a harmadik napra tervezett szigettúrát. Többféle hosszúságú és útvonalú hajótúra is indul, de naponta csak egy-kettő. A stromma.com oldalról böngésszetek.

Helyette a Drottningholm-palotát néztük meg, mely szintén egy közkedvelt turista látványosság. Egy metró és egy busz kellett csak hozzá, hogy eljussunk a svéd királyi család egyik leghíresebb palotájához. A 16. században épült palota többszöri felújításon és bővítésen esett át, a hatalmas angol és barokk kertje és a mesébe illő kínai pavilonja miatt 1991-ben felkerült az UNESCO világörökségi listájára is. A belépő 200 korona, amivel körbejárhatjuk a Versailles-palota barokkos stílusát idéző királyi termeket.

Katt a gelériára a többi képért!

Valóban lenyűgöző látvány, de úgy a harmadik terem után ráeszméltem, hogy ez engem egyáltalán nem hoz lázba. Ellenben a kert és a kínai pavilon, ami ingyenesen is bejárható, sokkal érdekesebb volt. Főleg az a több száz vagy több ezer apácalúd, akik kisajátították a parkot.

Ennyi időt szánj rá: 1,5 óra + kb 20 perc kijutni, ugyanennyi vissza.

Bár a művészetekben, főleg a kortárs művészetekben nem vagyok túl jártas, a Fotografiskában tett látogatásunk az igen borsos ára ellenére a nap fénypontja volt. Egy jegy árával a fotós kiállításoknak helyt adó egykori gyárépület három emeletén, három különböző művész kiállítását is megtekinthetjük. (Természetesen a kiállítások mindig változnak.) Amikor mi jártunk itt, a 60-as, 70-es és 80-as éves hollywoodi szupersztárjait fotózó művész képei voltak a fő attrakciók. Épp ezért gyorsan sikerült átvennem a hely flowját. A harmadik emeleten pedig van egy étterem és bár, ahonnan csodálatos kilátás nyílik az óváros szigetére. Ha bírja még a pénztárcád, a kávézást érdemes itt megejteni egy ablak melletti széken.

Egy újabb rövid séta erejéig közelebbről is körbejártunk a Kungliga slottetet, a Stockholmi Palotát (igen, egy újabb királyi palota a kismillió közül), amit az elmúlt napokban már többször is láttunk távolról. Majd az estét egy másik népszerű ír kocsmában, a Wirströms Pubban fejeztük be szokásosan egy Kilkenny társaságában. Másnap reggel, ahogy jöttünk, Bolttal kitaxiztunk a reptérre és már suhantunk is haza a szelek szárnyán.

A stockholmi utazásunk során bejárt helyszíneket az alábbi térképen látjátok. Számokkal a látnivalókat, kajáldás ikonnal az éttermeket, kocsmákat, kék pointerrel pedig azokat az egyéb látnivalókat, amik érdeklődés/idő/ár-érték arány miatt végül elmaradtak. Bővebb infókért, megjegyzésekért kattintsatok a pontokra!

Trip map created using Wanderlog, for making itineraries on iOS and Android

A végére jöjjön egy régi típusú Short Tripes összefoglalás

Utazás: fapados repülővel fillérekért és könnyedén eljuthatunk a svéd fővárosba.
Szállás: elfogadható árú (mert olcsó nincs) szállást csak a távoli külkerületekben találni, 15-20 ezer ft/fő/éjjel számoljatok.
Közlekedés: mindegy, melyik opciót választjuk, nem olcsó. Viszont felhasználóbarát és nagyon jól szervezett.
Étel, ital: itt zsebbe kell majd nyúlni. Egy sör 2600 forint körül van. Egy főétel 6-8000ft. (De lassan más itthon is hasonló az árkategória.)
Belépők: 150-190 korona közt mozognak. Kb 14-16 euró körül. Én maradtam a GYG-nál és náluk vettem meg mindent, mivel az összes stockholmi belépőnek az ára centre pontosan annyi volt, mint a hivatalos oldalon, aktuális árfolyamon váltva. Praktikusabb, gyorsabb és Vivid esetén akciós is volt.
Fizetés: készpénzt még csak nem is láttam. Minden kártyával megy. Váltáshoz Revolutot használtunk, mert mint mindig, most is az volt a legolcsóbb.

Ha pedig szállást keresnél Stockholmban, használd ezt a térképet!

Booking.com

Facebookon és Instán továbbra is érdemes követni, de a legtutibb, ha feliratkozol a hírlevelemre!
Tudtad? Ha a blogon látható linken keresztül foglalsz, úgy támogathatod a blogot, hogy ez neked semmi extra költségedbe nem kerül!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.