Idén megvolt az első repülős utam. Ennek apropóján megosztom veletek a saját tapasztalatomat és röviden összefoglalom milyen új szabályokra és változásokra számíthatnak azok, akik a jövőben repülni szeretnének. Illetve szeretnék rámutatni, hogy bár manapság minden lépésünknél meg akar minket ölni a covid, a repülés sem nagyobb rizikó, mint lemenni a boltba kenyérért.
Mit tapasztaltam repülés alatt?
Budapest- Liszt Ferenc Reptér
Július közepén utaztunk Mallorcára. (Ekkor még zöld volt.) A gépünk délelőtt 11-kor indult. Az enyhítéseknek köszönhetően, már igen sok ember volt a reptéren. A reptér teljes területén kötelező a maszk használata, amit úgy jó 90-95%-ban tartanak is az emberek Magyarországon. (Ezen a téren van még mit javítani a magyarok hozzáállásán.) A jól ismert túlzsúfoltság hiánya miatt a távolságtartás könnyen kivitelezhető. A várókban minden második széken egy felirat jelzi, hogy nem szabad egymás mellé ülni.
A biztonsági vizsgálat érdemben nem változott, de az ellenőrzés után találunk egy-egy kihelyezett kézfertőtlenítőt. Előfordul, hogy az én figyelmemet kerülte el, de ezen kívül én sehol máshol nem láttam ilyen kihelyezett fertőtlenítőket. Bocsánat, a WC-ben található még fertőtlenítő!
Repülés alatt a gépeken
- Természetesen itt is kötelező végig maszkot hordani, amire a légiutaskísérők fel is hívják az esetlegesen hordásban megfáradt emberek figyelmét is. Ezt azért is érdemes betartani, mivel szabályról van szó, megszegésükért leszállíthatnak a gépről, sőt kemény pénzbüntetés is várhat az ellenszegülőknek!
- A jól ismert magazinok eltűntek a székekből. Ha rendelni szeretnél valami italt vagy ételt, a menüt a repülős cég applikációjában találhatod meg.
- Leszállásnál szigorúan kérnek mindenkit, hogy csak akkor kelljen fel, ha az előtte lévő sorban ülő utasok már elindultak kifelé. Egyébként egyik úton se volt tele a gép, ezért indulás előtt még simán mindenki megkereshette a párját és mellé ülhetett.
Mit lehetne javítani?
Ami szerintem nagy baj, hogy külön arra sem saját helyfoglalás alatt, sem az automatikus ültetés nem figyel, hogy esetleg kimaradjon 1-1 ülés két utas közt. És azt tényleg csak akkor töltse fel a rendszer, ha valóban olyan sok jegy el lett adva. Ezért volt az, hogy három teljesen idegen ült egymás mellett, míg a környéken három olyan sor is volt, ahová senkinek sem szólt jegye! (Természetesen felszállás előtt mindenki azonnal szét ült.) Ez persze a régi időkben az utasok lehúzására tökéletes módszer volt, azonban a covididőkben kifejezetten rossz, sőt szerintem tiltandó dolognak kéne, hogy legyen!
Fertőtlenítőt egyik fapados gépen se találtam, még a mosdóban sem volt. Nem osztogattak fertőtlenítőkendőket, ahogy azt egyes cégek reklámozzák.
Aki elfelejtette volna kitölteni otthon a különböző országokba történő belépés előtti regisztrációt, azoknak a gépeken osztanak ilyen formanyomtatványt, hogy gyorsabban történhessen a bejutás.
Mallorca - Palma de Mallorca Nemzetközi Repülőtér
Itt már meglehetősen nagy tömeggel kerültünk szembe. A leszálláskor és utána továbbra is a csorda módszer a jellemző, ebben nem sikerült sem itthon, sem Spanyolországban új szintre jutni. Az előre történő mobilos covid regisztráció segítségével nagyon gyorsan halad a biztonsági ellenőrzés. Akkor sincs gond, ha egészségügyi dolgozóként az „ön járt-e kórházban az elmúlt két hétben?” kérdésre igennel válaszolunk.
Az itteni reptéren sokkal több fertőtlenítő van kihelyezve, minden bolt bejáratánál is van. A legnagyobb különbség, hogy a spanyoloknál mindenki, de tényleg mindenki hordja a maszkot. Itt 99,99%-ban fel tudják venni, sőt! meglepő módon úgy hordják ahogy kell, az orrot is eltakarva. Nem úgy ahogy a magyarok többsége szokta.
Egyébként lázat sehol sem mértek.
via: nyy.com
Hivatalos információk a repülés tisztaságáról
- Saját poggyászfeladási rendszert alakítanak ki.
Mindenki maga intézi a nagy csomagok feladását. - Kötelező a reptéren és a repülőkön is a maszk viselés és a távolságtartás.
Nyilván, no comment. - Idézek egy nagy cég oldaláról:
-
még alaposabban, éjjelente is fertőtlenítjük repülőgépeinket”.
Idáig is naponta le kellett volna fertőtleníteni a gépek belsejét, és most már minden repülés után el kéne ezt végezni. Ezen szerintem szigorítani kellene. - A repülőkön ingyenes kézfertőtlenítőket osztanak.
Én ilyet egyszer sem tapasztaltam, valószínűleg, ha külön kér az ember, akkor kaphat.
A légcsere egy repülőn
A levegőztetés alapvetően úgy működik, hogy a hajtóművekbe beáramlott levegő egy részét lehűtik, majd HEPA szűrőkön keresztül vezetve a friss levegőt fele-fele arányban keverik az utastér levegőjéhez, amit szintén előtte HEPA szűrőkkel tisztítanak. Onnan pedig elvezetik az elhasznált levegőt. Azaz mindig, folyamatosan cserélődik a gépben a levegő. Ez a tisztítás nagyjából a műtők levegőjével megegyező tisztaságot eredményez. Szóval attól nem kell tartani, hogy órákon át mások bacis, vírusos leheletét szívjuk magukba.
Összefoglalás
Véleményem szerint a biztonsági előírások betartásával és a reptereken a megfelelő maszkviseléssel egyáltalán nem rizikósabb egy repülés egy hétvégéi nagybevásárlásnál. Sőt, látva az itthoni hozzáállást, nagyobb esély van elkapni bármit a Teszkóban, mint repülés alatt.
És még valami: nyugalom, senki se fog megfulladni, ha órákon át maszkban van. A kórházban évtizedek óta maszkban dolgoznak, még nyáron is, amikor sokszor a klíma sem működik, és még senki se fulladt meg tőle! :D
A helyes maszkhasználat módja
Ti milyen jó és rossz változást, hiányt vagy épp furcsaságot láttatok? Tapasztalatokat kommentben várom!