Short Trip Corkban - Kísértetjárta börtönök - 2. rész
2020. május 14. írta: Vándorember

Cobh és Cork látnivalói

Késő őszi kirándulásunk Írországban, Corkban volt. Az első részben (melyet ITT találtok) többek közt a Jameson lepárló üzemébe látogattunk el, és Corkot csak esti kocsmatúrák alkalmával láttuk. A második felvonásban folytatom a írországi short trippünket további látnivalókkal.

img_20191123_125147-01.jpegSpike Island-i börtön

Második nap, úton Cobh-ba

A második nap reggelét ismét egy kiadós angol reggelivel kezdtük. Ezúttal a Cafe Spressoba ültünk be. Tipikus kempingszékes, viaszvásznas valódi retró hely, melyet egy idős bácsika vezet teljesen egyedül. Bár a különböző reggelizők étkei közt semmi különbség nincs, valahogy a hely autentikus hangulata miatt, én itt ettem a legjobbat. Mintha a „nagyi” (nagypapi) főztjét ennénk. Az ár a szokásos 10 euró.

Ezután ismét vonatra szálltunk. Út közben elhaladtunk a világ legfurcsább (leghorrorisztikusabb) fogászati rendelője mellett. Majd szintén egy 9 eurós retúrjeggyel a tengerpart mentén, mocsaras területeken át Cobh-ba látogattunk. A kisváros leginkább történelmi jelentőségű, mintsem kiemelkedő turisztikai központ. Az Amerikába történő kivándorlás egyik legmeghatározóbb kikötő városa, anno a Titanic utolsó megállója is itt volt. Az akkori megálló maradványi a mai napig láthatóak, ahol egy kisebb Titanic-kiállítás is megtekinthető 10 euróért cserébe. (A megálló maradványait a szomszédos stégről ingyen is fotózhatjuk.)

Több képért katt a galériára!

A tengerparti sétány igazi kikötői hangulatot áraszt, ahol a megfáradt matrózok számos pub közül válogathatnak. A város másik nagy ékessége a sziklaszirtre épült St. Colman katedrális, melyről tökéletes kilátás nyílik az egész öbölre. Ez a csodás, jellegzetes kép annyira különleges, hogy sokszor kötik össze Corkkal, noha jóval messzebb van a nagy várostól.

Spike Island-i börtön túra

Egy gyors kikötői kávé után indultunk is az aznapi programunkhoz, az Spike Island-i börtön túrára. Az öböl közepén lévő kis szigetnek 1300 éves múltja van. Kezdetben szerzetesek lakták, majd a világháborúk idején volt csak igazán fontos szerepe.

Úgy 200 éven át börtönként működött, mely a maga idejében a világ legnagyobbja volt.

Az ott dolgozók számára külön kis falut, iskolát, kórházat is kialakítottak az alig fél négyzetkilométeres szigeten. Ma ezek romjait, a régi és új börtönöket, cellákat, katonai védelmi bástyákat és egy fegyverkiállítást nézhetünk meg. 20 euró egy jegy, mely tartalmazza a komp árát és egy 3,5 órás sziget túrát. Ennek első felében egy idegenvezető részletesen elmeséli a sziget történelmét és mítoszait, majd magunk járhatjuk körbe a börtönöket és kiállításokat. Ha kicsit tempósak vagyunk, simán belefér az időbe, hogy az erőd után a szigetet is körbejárjuk. Rettentő szeles hely, széldzseki (leginkább síkabát) kötelező. Aki szereti a misztikus és kísérteties helyeket az feltétlen sétálja körbe a szigetet és nézze meg a középületek romjait, talán még szellemet is lát!

A túra után a katedrálist néztük meg, majd egy kikötői kocsmában vártuk meg a vonat indulását. Itt végre megkóstolhattam az igazi cidert, és pont azt kaptam amire számítottam. Egy frissítő, épphogy csak édeskés jellegű igazi „üdítőt”. (Nem pedig az itthon kapható enyhén alkoholos, agyoncukrozott löttyöt.)
Miután hazaértünk, az előző részben említett Fish Wife-nál bedobtunk egy halat és gyorsan a korábban felfedezett Sin é felé vettük az irányt. Így, hogy időben érkeztünk, rövidesen lett egy kis asztalunk, melyet agresszívan, órákon át foglaltunk. Ezt természetesen csak úgy tudtuk kivitelezni, hogy végig kóstoltuk az összes csapon lévő sört és a viszki felhozatal döntő hányadát. Közben elmerültünk a bohém ír éjszakai életben, miközben a háttérben szólt az élő ír népzene.

Harmadik nap, Cork belvárosa

A harmadik nap, indulás előtt még bőven maradt időnk egy kisebb corki városnézésre. Vasárnap sajnos az English Market zárva volt (de hogy miért?), így a piaci bevásárlás elmaradt. Helyette Tony bisztrójában benyomtuk a szokásos reggelit. Majd nekivágtunk a villám corki városnézésnek. Az Elizabeth Fort körbejárása után a szomszédos Saint Fin Barre's katedrálishoz sétáltunk. Sajnos ez is zárva volt, ezért csak a templomkertet tudtuk megnézni - ami hát egyszerűen meseszép volt. Tényleg szó szerint világított a gyep, olyan zöld volt. Azt hiszem, lassan kezdem megérteni az angolkert varázsát.

Ezután a Cork City Gaolt, azaz a corki börtönmúzeumot látogattuk meg. A Spike sziget realisztikusságával ellentétben ezt a múzeumot rengeteg tárggyal, bábuval és egyedi történetekkel tették átélhetővé. Én végig úgy éreztem, mintha egy kosztümös film kellős közepébe estem volna. Aki imádja a borzongást, az szedjen össze 8 embert és fizessen be egy privát éjszakai börtönlátogatásra.

Tipp: a szuveníreket még a városban szerezzük be, a reptéren nem sok lehetőségünk marad. Nagy bevásárlóközpontot mi nem találtuk, de ami dicséretes, hogy az összes korábbi utamat figyelembe véve Írországban a szuveníresek döntő többsége nagyon jó minőségű, szép és tartós cuccokat árul.

Összegzés

Szeles és nyirkos, sokszor szürke, de gyakran azért hétágra süt a nap. Valóban igaz, amit mondani szoktak, ott az eső nem olyan, mint nálunk. Ugyan úgy „zajlik az élet”, az ember észre sem veszi, hogy csepereg, nem úgy, mint itthon. A három nap elsőre soknak tűnt, de rengeteg csodás helyet rejt Írország, melyekre sajnos autó nélkül nem egyszerű eljutni. Az biztos, hogy még vissza kell jönnünk az országba, hiszen van még híres viszki lepárló, a természeti csodákból szinte semmit se láttunk és valami furcsa oknál fogva sehol se tudtunk Kilkennyt inni.  Minden kocsmába értetlenül néztek ránk, hogy mit akarunk, amikor az vörös sört akartuk kikérni.

• Utazás: gyakran van Budapestről fapados, sokszor igen jó áron!
  • Szállás: ez már kicsit zsebbenyúlós. 12 000 ft/fő/éjtől indulnak az árak.
  • Közlekedés: a Google a barátod. Nagyon egyszerű. A távolsági járatok árai olyanok, mint itthon.
  • Étel, ital: erre mondjuk, hogy európai árak. Egy gyorsbüfében is minimum 8-10 euró egy kaja. Sörök mindenhol 7-8 eurótól indulnak. Még egy restiben is.
  • Belépők: itt sem fogunk tudni takarékoskodni, mindegy hová megyünk.
  • Fizetés: szerencsére nincsenek elmaradva a terminálokkal. Mindenhol lehet kártyával fizetni.
  • Kinek ajánlott? Sör imádóknak feltétlen. Kocsmázásra mindig van lehetőség. Viszont aki nem bírja a hűvös, esős időjárást, az kerülje a környéket.

Amennyiben nem akartok lemaradni a legfrissebb cikkekről, lájkoljátok a Facebook oldalt! A kirándulásról készült többi képért pedig kövessetek Instán! Ha pedig tetszett a cikk, kérlek segítsétek egy megosztással!

Corkba utazol? Foglalj szállást a térképről! Ha érdekel egy külföldi szállásfoglalás menete bővebben itt olvashatsz róla.

Booking.com

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.